Kundservice

Telefon: 08-519 013 60

Öppettider: Vardagar 10-15

Guider

Hur kommer jag igång med Min Upplysning?

Att komma igång med Min Upplysning är enkelt, smidigt och helt gratis. Behöver du hjälp kan du läsa vår guide genom att klicka på läs mer nedan. Där beskriver vi exakt hur det går till. Läs mer om att komma igång

Vad innehåller min kreditprofil?

Med Min Upplysning kan du utforska din kreditprofil och se alla de uppgifter som finns på ditt ID. I guiden nedan får du en lista på vad exakt som ingår i din profil. Läs mer din kreditprofil

Hur går jag tillväga vid ID-kapning?

Finns det något som tyder på att någon obehörig fått tag i dina uppgifter eller har du blivit utsatt för ID-kapning? Läs vår guide och få en konkret punktlista på hur du ska agera. Läs mer om ID-kapning

Hur kan jag förebygga ID-kapning?

Se till att ligga steget före bedragarna - läs vår guide och få tips på vad du kan göra för att förebygga och således undvika ID-kapning. Läs mer om att förebygga ID-kapning

FAQ

  • Filtrera efter:
  • Alla
  • Om Min Upplysning
  • Tjänster
  • Mitt konto
  • Mina uppgifter
  • Vem står bakom Min Upplysning?

    Tjänsten drivs av kreditupplysningsföretaget Dun & Bradstreet Credit AB.

  • Vad innehåller min kreditprofil?

    Din kreditprofil innehåller alla de uppgifter som finns kopplade till ditt ID. Det exakta innehållet kan skilja från person till person men exempelvis syns alltid folkbokföringsuppgfiter, telefonnumer, födelsedata, taxeringsuppgifter, betalningsanmärkningar, skuldsaldo, bolagsengamgenag, kronofogdeuppggifter, eventuelt fastighetsinnehav och upplysningar tagna på dig.

  • Vilka regler gäller för er och andra kreditupplysningsföretag?

    Som kreditupplysningsföretag bedriver vi vår verksamhet enligt kreditupplysningslagen (1973:1173) som du kan läsa mer om på riksdagens hemsida. Lagen syftar till att bidra till en effektiv kreditupplysningsverksamhet och samtidigt värna privatpersoners personliga integritet.

    Några punkter i lagen som kan vara bra att känna till:

    • För att få lämna ut en kreditupplysning om privatperson krävs ett legitimt behov
    • När kreditupplysningen lämnats ut måste en kopia skickas till den omfrågade personen
    • Kopian måste ange vem som har beställt upplysningen och vilken information som lämnats ut
    • Kreditupplysningsföretag ska rätta, komplettera eller ta bort felaktiga uppgifter

    Vi bedriver kreditupplysningsverksamhet med tillstånd från Integritets­skydds­myndigheten (IMY), som ser till att verksamheten sköts på rätt sätt.

  • Varför har jag fått mejl eller sms från Min Upplysning?

    Det betyder att någon har tagit en kreditupplysning på dig. Du kan se den exakta upplysningskopian genom att logga in på Min upplysning, antingen med engångskoden som du hittar på din kopia eller med Mobilt Bank ID. Det är helt gratis både att logga in med engångskod och att skapa ett konto på minupplysning.se.

  • Varifrån hämtas mina kreditupplysingar och övriga uppgifter?

    Uppgifterna kommer från kreditupplysningsregistret och är inhämtade från offentliga källor, till exempel Skatteverket, folkbokföringen, Statistiska Centralbyrån och Kronofogden. En fullständig lista hittar du på Dun & Bradstreets hemsida.

  • Vad är en kreditupplysning?

    En kreditupplysning är ekonomisk information om en kreditupplysning. I ditt fall som privatperson kan det handla om inkomst, skuldsaldo och om du har några betalningsanmärkningar, men också din civilstatus och folkbokföringsadress.

    Logga in på Min Upplysning eller skapa ett konto för att se alla kreditupplysningar som tagits på dig. Logga in här eller skapa konto här

    Mer om kreditupplysningar hittar du på Integritets­skydds­myndighetens (IMY) hemsida.

  • Varför har någon beställt en kreditupplysning på mig?

    Upplysningen beställs av en kreditgivare som behöver göra en ekonomisk riskbedömning innan de ingår i ett avtal med dig. Det kan till exempel vara en hyresvärd som behöver ha koll på din ekonomi när du ska hyra bostad eller ett företag som behöver informationen när du ska köpa en mobil på avbetalning.

    Om du loggar in på Min upplysning kan du enkelt se din kreditupplysningskopia. Där står det vem som har beställt upplysningen och vilken information som har lämnats ut. Om du redan tagit del av kreditupplysningskopian och fortfarande inte förstår varför någon har begärt en kreditupplysning på dig – kontakta den frågande.

  • Vem har tagit en kreditupplysning på mig?

    På din upplysningskopia kan du se vem som har tagit upplysningen och vilka uppgifter som har lämnats ut.

    Om du vill slippa få papperskopior i brevlådan kan du registrera dig på Min upplysning. Då blir du meddelad så fort någon tagit en kreditupplysning på dig via Dun & Bradstreet och får kopian i elektroniskt format. På den kan du se vem som tagit upplysningen och vilka uppgifter de har fått.

  • Får vem som helst beställa en kreditupplysning på mig?

    Nej. Den som begär en kreditupplysning på dig måste ha vad man kallar ett legitimt behov, dvs. hen måste vara på väg att ingå i ett kreditavtal med dig eller ha något annat skäl att göra en ekonomisk riskbedömning. En arbetsgivare har till exempel ett legitimt behov av att göra en kreditupplysning på dig om du sökt en tjänst med stort ekonomiskt ansvar. Detsamma gäller ett företag som sålt en mobil på avbetalning till dig.

  • Vad innehåller Min Upplysning - Min Bevakning?

    • Ger omedelbart besked om det tas en kreditupplysning på dig via Dun & Bradstreet
    • Informerar om ett telefonnummer registreras på ditt personnummer
    • Informerar om ägarändring eller uttaget lån på din fastighet
    • Informerar om adressändring
    • Aviserar om det sker förändringar i dina offentliga uppgifter
    • Meddelar om din kreditscore förändras
  • Vilka uppgifter bevakas i Min Upplysning - Min Bevakning?

    • Personuppgifter inklusive relationsstatus
    • Telefonnummer
    • Folkbokföringsuppgifter
    • Födelsedata
    • Kreditscore – personlig kreditvärdighet
    • Årlig beskattning
    • Betalningsanmärkningar, betalningsföreläggande utslag och tredskodomar
    • Skuldsaldo hos Kronofogden
    • Kronofogdeuppgifter och utredningsrapporter, bland annat utmätningsförsök och skuldsanering
    • Fastighetsinnehav, fastighetsbeteckning, ägarandel och taxeringsvärde
    • Bolagsengagemang
    • Upplysningskopior från Dun & Bradstreet
  • Vad innehåller Min Upplysning - Företagsbevakning?

    • Informerar om ägarförändringar i dina företagsengagemang, vilket kan vara ett tecken på företagskapning
    • Informerar om betalningsanmärkningar, vilket kan vara ett tecken på att någon köpt varor i ditt företags namn
    • Ger översikt och bevakar offentliga uppgifter, som är registrerade på företag du är engagerad i
    • Bevaka upp till 10 stycken valfria icke kopiepliktiga företag. Tex aktiebolag och bostadsrättsföreningar.
    • Meddelar om viktiga händelser i det företag du bevakar
    • Ger aktuella kreditupplysning på dina bevakade företag
  • Vilka uppgifter bevakas i Min Upplysning - Företagsbevakning?

    • Vilka uppgifter bevakas i Företagsbevakning?
    • Bevakning företagsengagemang
    • Företagsnamn och adress
    • Aktiekapital
    • Företagsstatus (avregistrering, konkurs, fusion med mera)
    • Moms, arbetsgivaruppgifter, F-skatt
    • Rating (Kreditbetyg)
    • Betalningsanmärkningar och ansökningar
    • Skuldsaldo
    • Styrelsemedlemmar
    • Revisor
    • Firmatecknare
    • Bokslutsuppgifter
    • Konkursförvaltare
  • Vad är kreditscore och kreditvärdighet?

    Din kreditscore (kreditvärdighet) är ett mått på din förmåga att återbetala dina lån. Kreditgivare använder din kreditscore för att göra en ekonomisk riskbedömning innan de ingår i ett avtal med dig.

    Hur kreditscore räknas ut varierar från företag till företag, men alla väger de in faktorer som kan påverka din ekonomiska situation nu och i framtiden. Det kan till exempel handla om civilstatus, inkomst, befintliga lån och skuldsaldo.

    En bra kreditscore tyder på att du skött dina krediter bra tidigare, vilket är förtroendeingivande för kreditgivaren. Det gör dem mer positiva till att ge dig lån med bra villkor.

  • Hur tolkar jag min kreditscore?

    Dun & Bradstreet använder sig av följande skala:

    God kreditvärdighet 8-10
    Kreditvärdig 5-7
    Svag kreditvärdighet 2-4
    Kredit avrådes 1
    Ingen kreditvärdighet kan ges 0

    Ju högre score du har desto bättre, men huruvida du beviljas kredit eller avgör alltid kreditgivaren.

  • Varför har mitt kreditscore förändrats?

    Om din kreditscore har förändrats beror det på att det har skett en förändring i någon eller några av uppgifterna som ligger till grund för bedömningen.

    Om din kreditvärdighet har ökat kan det bero på att din inkomst har ökat eller att du har betalat av en skuld.

    Har din kreditvärdighet minskat kan det bero på att du har ansökt om kredit på flera olika ställen eller inte betalat en faktura i tid och fått en betalningsanmärkning.

  • Vad gör jag om jag blivit id-kapad?

    Om du tror eller vet att du drabbats av identitetsbrott är det viktigt att du agerar snabbt. Här kan du läsa vår guide om hur du går tillväga när du utsatts för identitetskapning.

  • Hur skyddar jag mig mot id-kapning?

    Det viktigaste är att ta väl hand om sina personliga uppgifter. Här kan du läsa mer om hur du skyddar dig på bästa sätt.

  • Vad innebär företagskapning?

    Antalet företagskapningar och företagsbedrägerier ökar i Sverige. ID-kapningar riktade emot företagare drabbar såväl småföretagare som styrelsemedlemmar i stora företag. Bedragarna kan begära ut handlingar från Bolagsverket, förfalska din namnteckning på fullmakten och få nya firmatecknare eller styrelsemedlemmar registrerade. Inom ett par dagar kan bedragarna tömma företaget på pengar och beställa varor i ditt företags namn.

  • Hur skyddar jag mig mot företagskapning?

    Det bästa sättet att skydda sig mot företagskapning är att skaffa Min Upplysnings tjänst Företagsbevakning. Med företagsbevakning bevakas alla händelser som sker hos bolagsverket eller SCB:s företagsregister. Varje gång en händelse sker får du ett sms eller ett mail, och kan enkelt logga in på Min Upplysning för att se vad som har hänt. Använder du appen får du en push-notis och kan direkt kolla upp händelsen i din smartphone. Du kan då agera direkt och polisanmäla den misstänkta företagskapningen.

  • Är det säkert att ange min e-postadress och mitt personnummer när jag registrerar mig?

    Ja då, dessa uppgifter används för att säkerställa att du är den du är och för att koppla dig som person till dina kreditupplysningar. Eftersom dina uppgifter på Min upplysning är personliga är vi måna om att koppla rätt person till rätt konto.

    Din e-postadress används enbart till utskick av aviseringar samt erbjudanden kring Min upplysnings tjänster.

  • Vad kostar det att skapa ett konto på Min upplysning?

    Ingenting – det är helt kostnadsfritt!

  • Vad gör jag om jag glömt mitt lösenord?

    Om du glömt ditt lösenord kan du beställa ett nytt lösenord här.

    Om du beställt hem ett lösenord kan du använda det startlösenord som följde med välkomstbrevet. Du kan även titta på din upplysningskopia med det lösenord som följde med densamma.

    Vid övriga problem – kontakta oss så hjälper vi dig gärna kundservice@minupplysning.se

  • Var hittar jag mitt lösenord?

    Lösenord kan vara ditt personliga lösenord eller startlösenordet som finns i upplysnings­kopian eller välkomst­brevet.

    Om du beställt hem ett lösenord kan du använda det startlösenord som följde med välkomstbrevet.

  • Varför går det inte att koppla mitt mobilnummer till min identitet?

    Det beror på att mobilnumret inte alltid är kopplat till din identitet hos teleoperatören. Det gäller till exempel vid företagsabonnemang.

  • Hur fungerar mina abonnemang och betalningar?

    Abonnemangen är löpande och fortsätter tills dess att du säger upp tjänsten. Betalningen kan antingen dras automatiskt via det kreditkort du använt vid köpet eller via e-postfaktura.

  • Hur skapar jag ett konto på Min Upplysning?

    Det enklaste sättet att skapa konto på Min Upplysning är att använda Mobilt bank id. Då behöver du bara skriva in ditt personnummer och sedan verifiera din identitet på appen Mobilt Bank Id på din mobila enhet.

    Du kan även skapa konto med lösenord. Du kan då ange ditt personnummer och sedan beställa hem ett lösenord med posten. Detta för att säkerställa din identitet. Du kan sedan logga in med det startlösenord som står i välkomstbrevet.

  • Hur skaffar jag ett mobilt bank id?

  • Hur avslutar jag en tjänst?

    För att avsluta en tjänst logga in på Min Upplysning och gå till Mina sidor → inställningar. Gå ner till Tjänsten och klicka på avsluta. Behöver du hjälp, kontakta oss via kundservice@minupplysning.se

  • Varifrån hämtas mina kreditupplysingar och övriga uppgifter?

    Uppgifterna kommer från kreditupplysningsregistret och är inhämtade från offentliga källor såsom Skatteverket, folkbokföringen, Statistiska Centralbyrån och Kronofogden. En fullständig lista hittar du på Dun & Bradstreets hemsida.

  • Vilka uppgifter har ni gällande min inkomst?

    Min upplysning drivs av Dun & Bradstreet, vilka hämtar uppgiften från Skatteverket. Uppgifterna uppdateras en gång per år och visar din taxerade inkomst för det föregående året. Den inkomst som du har haft under år 2023 blir alltså den som visas år 2024.

  • Varifrån kommer uppgiften om mitt fastighetsinnehav?

    De uppgifter som vi har om ägare av fastighet är dels lagfaren ägare, där vi får ny information dagligen, och dels taxerad ägare, där informationen kommer årligen på grund av att det följer taxeringen. Beroende på varifrån informationen hämtas kan uppgifterna skilja sig åt. Den som står som senast taxerad ägare behöver inte vara den som nu är lagfaren ägare. För information om var uppgifterna i kreditupplysningen har hämtats kan du vända dig till customerservice.se@dnb.com.

  • Varifrån kommer uppgiften om min adress och folkbokföring?

    Uppgift om adress hämtas från det statliga personadressregistret SPAR. Det är ett offentligt register som omfattar alla personer som är folkbokförda i Sverige, både svenska och icke svenska medborgare. SPAR uppdateras från folkbokföringen fem gånger per vecka och vi uppdaterar vårt register en gång per vecka.

  • Har jag några betalningsanmärkningar?

    Det smidigaste sättet att få veta om du har några betalningsanmärkningar är att ta en kreditupplysning på dig själv. Det gör du enkelt med med tjänsten Min Bevakning.

  • Jag anser att en betalningsanmärkning är felaktig. Vad gör jag?

    Har du bevisligen betalat din skuld i tid och ändå fått en anmärkning? Eller misstänker du att du råkat få någon annans anmärkning skriven på dig? I så fall kan du rapportera detta till oss på customerservice.se@dnb.com och bifoga uppgifter som visar att uppgiften är felaktig. Vi utreder alla anmälningar och rättar alltid felaktiga uppgifter.

    Observera att bedömningen gjorts utifrån de förutsättningar som gällde när anmärkningen gjordes. Om du har anmärkningar ligger de alltså kvar även efter att du betalat av skulden. På Mina sidor kan du se när eventuella betalningsanmärkningar försvinner.

  • Hur länge ligger anmärkningar kvar?

    Uppgifter om betalningsanmärkningar ligger kvar i tre år. Du kan se hur lång tid som är kvar under Mina sidor.

  • Vad gör jag om några av mina uppgifter inte stämmer?

    Är någon uppgift i din upplysningskopia eller profil felaktigt – hör av dig till oss så rättar vi den! Förklara ditt ärende och bifoga material som visar att uppgiften är felaktig. customerservice.se@dnb.com.

  • Kan vem som helst läsa mina uppgifter?

    Nej, på Min upplysning är det bara du som har tillgång till dina uppgifter och dina kreditupplysningar.