Hur går jag tillväga vid ID-kapning?
Om du får uppgifter om att någon obehörig har tagit kreditupplysningar i ditt namn eller om du blivit utsatt för ett bedrägeri har du möjlighet att kostnadsfritt spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Polisanmäl bedrägerier så snart som möjligt och bestrid de felaktiga fakturorna, ring din bank och kontrollera dina konton. Har du blivit av med ett id-kort eller körkort måste du spärra det. Vänd dig till det företag eller myndighet som utfärdat kortet. Telefonnumret finns på baksidan av kortet, så en bra idé är att skriva ner detta innan något händer. Se checklista nedan för hur du går tillväga vid ID-kapning.
1. Bestrid fakturan
Om du fått en felaktig faktura, ring företaget som fakturan skickats ifrån och förklara att du inte ligger bakom köpet. Läs mer om hur du gör här (öppnas i ett nytt fönster)
2. Kontakta polisen
Ring 114 14 eller gå in på din närmaste polisstation och gör en polisanmälan om ID-kapning. Läs här för mer information (öppnas i ett nytt fönster)
3. Spärra ditt personnummer för kreditupplysningar
Kontakta kreditupplysningsföretagen och lås ditt personnummer för kreditupplysningar:
- Dun & Bradstreet: 08-558 059 00
- Syna: 040-258 500
- Creditsafe: 031-725 50 00
- Valitive: 031-730 67 00
- UC: 08-670 90 00
4. Kontakta din bank
Kolla dina konton, krediter och kort så att inga oförutsedda händelser har skett. I så fall spärra dina kort.
5. Kontakta skatteverket
Ring tel. 0771-567567 och kolla din folkbokföringsadress. Någon obehörig kan ha ändrat den utan din vetskap.
6. Kontakta Svensk adressändring
Ring tel. 0771-97 98 99 och kolla att ingen eftersänt din post på felaktiga grunder.
7. Kontakta ditt försäkringsbolag
Undersök hur det fungerar med ID-skydd i din hemförsäkring hos ditt försäkringsbolag.